Monday, February 7, 2011

tudung oh tudung..

Dah lame aku tak update..bukan ape, aku bz la..banyak keje..ceh, mengalahkan ceo..so pada entry kali ni, aku nak discuss pasal style tudung zaman sekarang..sumpah burok! haa, amek ang..aku bukan nak kutuk la sape2 yang pakai tudung2 cmtu, tapi kalau dah berbelit2 macam Dr Ock dalam citer Spiderman tu baik tak payah..




Aku bukan la nak kutuk ampa ke ape..tapi, aku rase cam rimas je tengok semua style tudung sekarang..tambah lagi yang ketat sampai nak meletop je kepala tu..ketat, sendat..kadang2 kesian tengok kat kepala depa..tersiksa..HAHAHA..aku pun pelik..tapi terpulang la kan..dah nak sangat style up-to-date tu..aku tak nak up-to-date dosa aku yg memang takleh dihitung ni..huhu..masyaAllah..sorila ampa, aku bukan nk berlagak alim..tapi ampa kesian la kat nangka2 yang ade kat Malaysia ni..


Bukan orang slalu kata ke, " hai, ketat cam sarung NANGKA.." haa, kesian kat nangka2 yang tak bersalah ni..dah la sedap kalau goreng..HAHA..aku dah start labun ni..

So berbalik kepada tajuk utama, kalau ampa tengok la kan, tudung2 camni, memang lawa..tak dapat dinafikan lagi..corak2 nya telah berjaya mengalahkan alas2 meja yang turut dijual di pasaran..tudung arini la, shawl la tah natang pe lagi tu semua, kalau diclusterkan, memang terlampau banyak..





Lawa kan3..sori tergedik plak..ni la kalau ampa tengok, lawa je pattern2 dia..tapi aku tak minat langsung..kalau aku beli pun maybe aku buat alas meja or kain buruk tak lama lepas tu..lepas tu, yang aku tak tahan skali, yang pakai tudung tapi sanggul setinggi Gunung Jerai..serius tak lawa..menyampah giler kot..

 So, ni ampa rasa lawa ke haa..HAHA..aku tak suke la tengok..memang la orang dah lawa, tapi, tah la..bagi aku tudung yang btol2 nama tudung ialah tudung yang mesti menutup dada..ampa pikiaq la sendiri pasai pa..walaupun aku tak pakai tudung labuh or purdah or jilbab or ape saje yang namenye plik2 lagi tu, aku lebih selesa pakai cam bese je.. kadang2 tu ada yang kata macam punuk unta la..tu dia, habis sumer keluar, tadi nagka ni unta plak..HAHAHA





Tengokk..kesian kat unta di tanah arab..HAHA..tapi, betul la, kita sebagai wanita, harus menjaga keperibadian, kesusilaan dan identiti kita sebagai wanita Islam..kalau ampa nak tau la kan, orang pompuan la paling senang masuk syurga, tapi paling ramai masuk neraka..kita patut bersyukur dilahirkan sebagai seorang wanita Islam..

Rasulullah S.A.W bersabda:


“Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis & ketat).
Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat” – Hadith Riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223. 

“Dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang.
Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” – Hadith Riwayat Muslim. Hadith no 212.

 So, fikir2 kan la ampa..HAHA..kesian kat Dr Ock, nangka, Gunung Jerai ngan unta di pdg pasir..kwang3..baik ampa pakai tudung bese je..cam aku pakai tdung bese je, peminat mantain ramai..jumlah friend request di fesbuk bertambah ramai..aiseyman..haha




* kalau ade aku tersilap taip ke ape, mintak maaf la yer..
aku bukan pe, nak kita same2 jadi muslim yg terbaik je..acececee..
jadi, wassalamu~




p/s : entry aku kali ni agak islamic :)

4 comments:

  1. pakai tudung terleleh sana terleleh sini, terbonjol sana terbonjol sini, terover sana terover sini, budaya beb bkn agama..just be cool...

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum..
    haaaaa
    mmg btol
    tutup dada kn lg bgus
    terselamat dari lelaki gatal.HAHA.
    ingt api neraka wahai perempuan!

    ReplyDelete