Thursday, March 10, 2011

Anda suka mandi shower?



Ampa tau apa itu shower? kalau tak tau memang nak kena bako..kah3..so, ade advantagenye kalau mandi pakai shower ni. bukan setakat bagi mandi time kite syok tapi ade juge kebaikan yg lain.

Ternyata, banyak manfaat mandi dengan menggunakan shower. Pertama, itu menunjukkan kepekaan kita terhadap faedah dengan memanfaatkan air secara maksimal. Kerana penggunaan air dengan shower ketika mandi jauh lebih baik daripada kita menggunakan gayung.

Manfaat kedua, adalah untuk kecantikan kulit kita. Mengapa? Kerana dengan menggunakan air, kita dapat memperoleh lebih banyak ion negatif yang bermanfaat bagi kulit kita. Dalam udara bebas, sebenarnya ada ion negatif dan positif yang bersatu. Dengan adanya pancutan air, maka ion negatif dan ion positif terpecah. Ion positif yang lebih berat, membuat ion ini cepat jatuh sedangkan ion negatif dapat melayang di udara. Itulah sebabnya kita merasa lebih nyaman dan segar ketika mandi di air terjun atau ketika menghirup udara setelah hujan kerana terdapat ion negatif di udara.

Dalam satu pancutan, jumlah ion negatif meningkat 10 kali ganda setelah digunakan shower selama 5 minit dan terus bertambah dengan semakin lamanya penggunaan shower. Tetapi harus diingat, bahawa wap panas dapat meningkatkan ion positif, maka bila kita mandi pastikan ada ruang udara dan sehingga terjadi pertukaran udara. 
 
 
 
 
Penggunaan shower juga dapat memberi urutan pada wajah kita sehingga wajah kita dapat bernafas dengan lebih baik. Maka untuk mendapatkan kesan yang baik, hendaknya shower tidak digunakan secara tegak lurus, tetapi dengan megiring lebih kurang 60 darjah.

Jadi, tidak ada salahnya cuba menggunakan shower ketika mandi sebagai terapi untuk wajah kita.

2 comments:

  1. rumah saya air kecik je, pakai shower macam mandi guna spray air.
    huuu.. tapi, saya selalu mandi tau.
    tak busuk. haha

    ReplyDelete
  2. haa..yg pnting mndi, jgn x mndi..haha

    ReplyDelete